Generelle vilkår og betingelser

1. Generelt

1.1 Disse generelle vilkårene og betingelsene gjelder mellom HelloFresh Norway AS (heretter "vi", "oss" eller "HelloFresh") og forbrukeren (heretter "du", "deg" eller "kunde") ved salg og levering av de produkter og tjenester som tilbys av HelloFresh. Disse vilkårene og betingelsene ble sist oppdatert og gjelder fra og med 13. april 2022. Spesielle vilkår for visse produkter og tjenester kan forekomme, og i så fall gjelder disse i tillegg til disse generelle vilkårene.

1.2 For å bestille produkter og tjenester gjennom HelloFresh, må du være kunde hos HelloFresh. Den som er myndig og har rett til å inngå avtaler, samt bor i et område i Norge som HelloFresh leverer til, kan bli kunde. Dersom du er under 18 år, kreves det imidlertid samtykke fra foreldre eller foresatte for at du skal kunne bli kunde hos HelloFresh.

1.3 Kundekontoen som opprettes hos HelloFresh er personlig, og informasjonen du oppgir når du registrerer deg som kunde må være riktig. Du er selv ansvarlig for (i) å oppdatere informasjonen din hvis den endres, (ii) å holde passordet ditt til kundekontoen din hemmelig og ikke dele det med tredjeparter eller andre uvedkommende, samt (iii) all uautorisert bruk, for eksempel bestillinger som gjøres fra din kundekonto ved hjelp av ditt passord. Tap av passord eller mistanke om uvedkommendes bruk av kundekontoen din skal umiddelbart rapporteres skriftlig til HelloFresh.

1.4 Registrering som kunde via Facebook og Google er bare mulig hvis du bruker ditt virkelige for- og etternavn på henholdsvis Facebook og Google. Du må også supplere registreringen med kontaktinformasjonen som HelloFresh ber om for at vi skal kunne levere bestilte produkter og tjenester.

1.5 HelloFresh forbeholder seg retten til å endre disse vilkårene og betingelsene, inkludert retten til å justere prisene i samsvar med avsnitt 7.1 nedenfor. Ved endringer vil du bli informert på forhånd via e-posten som er knyttet til kundekontoen din. Endringene anses som godtatt hvis du ikke har hatt innvendinger mot dem innen en måned etter at informasjon om endringene ble sendt. HelloFresh forbeholder seg retten til å avslutte en kundekonto dersom kunden ikke godtar de foreslåtte endringene. De sist oppdaterte vilkårene og betingelsene er alltid tilgjengelige på HelloFresh' hjemmeside.

2. Om avtalen og tjenesten

2.1 HelloFresh' produkter og tjenester er rettet mot sluttbrukere i Norge. Produktene og tjenestene er ikke ment for videresalg, og HelloFresh forbeholder seg retten til å nekte bestillinger som overstiger normalt husholdningsforbruk.

2.2 Informasjonen på HelloFresh' nettside om produkter og tjenester er ikke bindende før det er inngått en avtale mellom deg og HelloFresh. Bilder og illustrasjoner av produkter og tjenester på HelloFresh' nettside samsvarer ikke alltid med utseendet på produktene og tjenestene som leveres til deg. HelloFresh forbeholder seg retten til å erstatte bestilte produkter med egnede erstatningsprodukter ved levering. Dette kan for eksempel være tilfelle ved lagermangel, mangel på råvarer eller hvis det opprinnelige produktet av en eller annen grunn må byttes ut eller erstattes.

2.3 En avtale mellom deg og HelloFresh oppstår på følgende måte. En bestilling opprettes og bekreftes med bindende effekt av deg via HelloFresh' bestillingsskjema. HelloFresh godtar en slik bestilling med bindende effekt ved å sende en bekreftelse på e-post. En bindende avtale mellom deg og HelloFresh kommer i stand etter at HelloFresh har akseptert bestillingen din ved å sende en e-postbekreftelse. HelloFresh forbeholder seg retten til å nekte en bestilling uten å måtte oppgi årsakene til dette.

3. Avtaleperiode og oppsigelse

3.1 Avtalen mellom deg og HelloFresh inngås på ubestemt tid og utgjør en abonnementstjeneste. En avtale mellom deg og HelloFresh gjelder derfor inntil videre.

3.2 I noen tilfeller kan en avtale mellom deg og HelloFresh være relatert til spesifikke produkter og tjenester eller tilbud med en fast avtaleperiode eller med et forhåndsbestemt antall leveranser. I disse tilfellene forlenges ikke avtalen automatisk etter utløpet av den angitte avtaleperioden eller etter at det faste antall leveranser er utført.

3.3 En avtale mellom deg og HelloFresh som gjelder inntil videre, kan sies opp av deg når som helst ved en skriftlig melding til HelloFresh. Avhengig av når du har valgt å motta dine kasser, må du kansellere eller si opp abonnementet senest en bestemt dag hvis du ikke vil motta noen leveranser i den neste leveringsperioden: A) Hvis du har valgt å få kassen levert lørdag-tirsdag, kan du kansellere en levering eller si opp abonnementet senest onsdag klokken 23.59 som faller før lørdagen når esken skulle vært levert. B) Hvis du imidlertid har valgt å få esken levert onsdag-fredag, må du kansellere leveringen eller si opp abonnementet senest søndag klokken 23.59, som faller før onsdagen når esken skulle vært levert. Avvik fra denne regelen kan i enkelttilfeller kommuniseres av HelloFresh. Du kan også kansellere abonnementet ditt før levering av den første esken (ved kansellering etter tidspunktene som er angitt ovenfor, vil imidlertid planlagt levering for uken finne sted og må betales for), og kontakt i så fall kundeservice via telefon på +47 23 50 68 08 for hjelp.

3.4 I tilfelle oppsigelse av en avtale mellom deg og HelloFresh som gjelder inntil videre, vil HelloFresh refundere beløpet for allerede betalte, men ikke leverte bestillinger, forutsatt at leveransen er kansellert innen tidsbegrensningene som er angitt i punkt 3.3 ovenfor.

4. Levering

4.1 HelloFresh leverer bare til adresser i Norge og i de områdene som er oppført på HelloFresh' nettside. Levering skjer til adressen du har angitt som leveringsadresse. Hvis kjøpet gjelder gavekort, sendes det til e-postadressen du har oppgitt.

4.2 Du er ansvarlig for å sikre at leveringsadressen din er riktig. Hvis du har valgt å få kassen levert lørdag-tirsdag, vil en endring i leveringsadressen være gyldig tidligst lørdag i en bestemt kalenderuke, hvis endringen er kunngjort og brakt til HelloFresh' oppmerksomhet senest onsdag kl. 23:59 norsk tid samme kalenderuke. Har du imidlertid valgt å få esken levert onsdag-fredag, vil en endring av leveringsadressen være gyldig tidligst onsdag hvis endringen er kunngjort og brakt til HelloFresh' oppmerksomhet senest søndag kl. 23.59 uken før. Avvik fra denne regelen kan i enkelttilfeller kommuniseres av HelloFresh.

4.3 Du er ansvarlig for at levering kan utføres på avtalt leveringstid. En bestilling anses levert når du, eller en autorisert person du har oppgitt i forbindelse med bestillingen, mottok bestillingen. For å sikre at en bestilling mottas av deg eller en annen autorisert person, har transportøren rett til å be om identifikasjon og/eller ordrebekreftelse. Transportøren har rett til å nekte overlevering av en ordre hvis et slikt dokument ikke kan presenteres.

4.4 Hvis levering ikke kan utføres som angitt ovenfor, kan HelloFresh oppfylle leveringsforpliktelsen ved å levere bestillingen til en nabo eller bedrift, hvis du har godkjent slik levering. Naboer eller bedrifter er de som befinner seg i samme bygning som leveringsadressen eller i gangavstand. Hvis levering skjer til en nabo eller virksomhet, vil du bli informert skriftlig om dette.

4.5 Hvis levering av en bestilling ikke kan utføres til nabo eller bedrift, kan HelloFresh oppfylle leveringsforpliktelsen, hvis du har godkjent den, ved å forlate bestillingen på et sted ved leveringsadressen som er angitt av deg, som er lett tilgjengelig for transportøren, for eksempel ved siden av eller utenfor inngangsdøren, eller hos en tredjepart. HelloFresh er ikke ansvarlig for å vurdere egnetheten til et spesifisert leveringssted angitt av deg.

4.6 Ved levering til et sted angitt av deg, en tredjepart eller en nabo eller virksomhet, går risikoen for tap av eller skade på bestillingen over til deg. HelloFresh er ikke ansvarlig for skader eller feil som oppstår etter levering.

4.7 Hvis levering ikke kan utføres i samsvar med noen av alternativene ovenfor, har HelloFresh rett til å belaste hele verdien av bestillingen. Ingen flere leveringsforsøk vil bli gjort. Du er ansvarlig for eventuelle ekstra kostnader som påløper som følge av et mislykket leveringsforsøk.

4.8 HelloFresh forbeholder seg retten til å stanse eller kansellere en levering hvis du har oppgitt utilstrekkelige eller uriktige kunde- og/eller leveringsdetaljer, eller i tilfelle force majeure-lignende hendelser som naturkatastrofer, krig, politisk uro, streik, lockout, blokade eller annen avtalehindring, brann, ulykke, trafikkforstyrrelser, uvanlig dårlige værforhold eller andre omstendigheter utenfor HelloFresh' kontroll. HelloFresh vil informere deg så snart som mulig hvis et slikt eksepsjonelt tilfelle oppstår.

4.9 Du kan når som helst avbestille en levering eller si opp abonnementet ditt ved å varsle HelloFresh skriftlig i samsvar med punkt 3.3 ovenfor.

5. Klage

5.1 Klageretten oppstår når et produkt eller en tjeneste levert av HelloFresh er feil eller ikke oppfyller kvalitetskravene eller på annen måte ikke kan spises/brukes. Hvis du vil klage, må HelloFresh motta klagen innen rimelig tid for å kunne følge opp hendelsen på beste måte.

5.2 HelloFresh gjennomgår hver inngitt klage og erstatter godkjente klager med verdien av produktet. HelloFresh har også muligheten til å rette feilen eller levere et nytt produkt med mindre dette medfører en urimelig kostnad for HelloFresh.

6. Angrerett

6.1 HelloFreshs produkter og tjenester består hovedsakelig av mat som ikke omfattes av angreretten, angrerettloven (lov 2014-06-20-27 om opplysningsplikt og angrerett ved fjernsalg og salg utenom faste forretningslokaler). Mer informasjon om angreretten finner du på Forbrukertilsynets nettsider.

6.2 For andre produkter og tjenester som ikke er matvarer og som er underlagt angreretten i henhold til angrerettloven, for eksempel gavekort, har du rett til å trekke deg fra avtalen uten å oppgi noen grunn innen 14 dager etter at du, eller en tredjepart oppgitt av deg, men ikke transportøren, tar fysisk i besittelse det første produktet eller tjenesten. Angreretten gjelder forutsatt at produktet eller tjenesten er i vesentlig uendret stand og at ingen forsegling er brutt.

6.3 Hvis du ønsker å utøve angreretten for gavekort eller andre produkter eller tjenester som omfattes av angreretten, må du sende en klar og tydelig melding om din beslutning om å trekke deg fra avtalen til HelloFresh via brev til:

HelloFresh Norway AS Vanemveien 20 1599 Moss

(eller via HelloFresh' app eller på telefon +47 23 50 68 08).

For at du skal kunne utøve angreretten din i tide, er det tilstrekkelig at du sender inn meldingen din om at du vil utøve angreretten før uttaksperioden er utløpt. Du kan også bruke standardskjemaet for å utøve angreretten som er tilgjengelig via følgende lenke.

6.4 Hvis du trekker deg fra avtalen ved å utøve angreretten din i tide for gavekort eller andre produkter og/eller tjenester som dekkes av angreretten, vil vi refundere alle betalinger vi har mottatt fra deg i forbindelse med det aktuelle kjøpet, inkludert leveringskostnader for å levere produktet og/eller tjenesten fra oss til deg (da teller ikke ekstra leveringskostnader som følge av at du valgte en annen leveringsmetode enn den billigste standardleveringen vi tilbyr). Refusjonen vil bli gjort uten unødig forsinkelse og senest 14 dager fra datoen da vi ble varslet om din beslutning om å trekke deg fra avtalen. Vi vil bruke samme betalingsmiddel for refusjonen som du har brukt til det første kjøpet, med mindre du uttrykkelig har avtalt noe annet med oss. I alle tilfeller vil refusjonen ikke koste deg noe. Vi avventer refusjonen til vi har mottatt varene fra deg eller til du har sendt inn bevis på at du har returnert varene, avhengig av hva som kommer først.

6.5 Ved utøvelse av angreretten, må du returnere leverte produkter og/eller tjenester som dekkes av angreretten, bortsett fra gavekort, til oss eller overlevere dem til HelloFresh Norway AS, Vanemveien 20, 1599 Moss, Norge uten ugrunnet opphold og senest 14 dager etter datoen da du varslet oss om din beslutning om å trekke deg fra avtalen. Angrefristen skal anses å ha blitt utøvd hvis du returnerer produktene og/eller tjenestene før utløpet av denne fjorten dager lange perioden. Du må betale de direkte kostnadene ved å returnere produktene og tjenestene. Du er bare ansvarlig for den reduserte verdien av produktene og tjenestene som følge av annen håndtering enn det som er nødvendig for å bestemme deres natur, egenskaper og funksjon.

7. Priser og betaling

7.1 Prisen på de bestilte produktene og tjenestene er prisen som gjelder på bestillingsdagen eller når du sist endret bestillingen, med forbehold om typografiske feil eller andre unøyaktigheter i prisinformasjonen på HelloFresh' nettside. Alle priser er oppgitt inkludert mva og fraktkostnader, med mindre annet er avtalt. HelloFresh forbeholder seg retten til å justere prisen, inkludert gjeldende fraktkostnader, for abonnementstjenester som løper på ubestemt tid. En prisjustering vil bli varslet til berørte kunder via e-posten som er knyttet til de gjeldende kundekontoene. Prisjusteringen trer i kraft 30 dager etter at prisjusteringsvarselet er sendt. Kunder som ikke aksepterer prisjusteringen har rett til å trekke seg fra avtalen i henhold til pkt. 3.3 ovenfor.

7.2 Du kan betale ved enten direkte betaling, kort eller andre betalingsmetoder som er oppført på HelloFresh' nettside. Du er ansvarlig for å sikre at betalingsinformasjonen din er riktig mens avtalen mellom deg og HelloFresh løper. Endring i betalingsinformasjonen må meddeles HelloFresh umiddelbart.

7.3 Når en avtale er inngått mellom HelloFresh og deg, vil kontoen eller kortet du har oppgitt bli belastet direkte for den første leveransen. For påfølgende leveranser vil du bli belastet fortløpende i løpet av avtaleperioden der belastningen kan begynne innen syv (7) dager før levering, med mindre du har kansellert eller satt en bestilling på pause eller kansellert abonnementet ditt. Variable beløp kan belastes som følge av rabatter og kampanjer. Av tekniske årsaker kan det ta noen dager før en belastning blir synlig på en konto eller et kort. Du er ansvarlig for at den angitte kontoen eller kortet har tilstrekkelig dekning i avtaleperioden.

7.4 Hvis betalingen mislykkes hos din bank eller annen kredittinstitusjon av årsaker du er skyld i, er du ansvarlig for å gi HelloFresh tilstrekkelig beskyttelse for betalingen eller rette opp mangelen som forårsaket den mislykkede betalingen, på en slik måte at – i tillegg til det utestående beløpet som ikke er betalt – også bankgebyrene som påløper i hvert tilfelle og et behandlingsgebyr tilsvarende tre (3) euro (i henhold til valutakursen som gjelder på tidspunktet for fradrag av behandlingsgebyr), kan innkreves.

7.5 Ved utestående beløp vil HelloFresh be om det utestående beløpet fra deg. Hvis du ikke betaler det utestående beløpet, selv etter betalingspåminnelser, vil HelloFresh videresende saken til et inkassobyrå.

7.6 Opptjente poeng eller kreditt gjennom "tips en venn-kampanjer" styres av HelloFresh' til enhver tid gjeldende vilkår og betingelser for slike kampanjer, som er tilgjengelige her.

7.7 Hvis det ikke er avtalt individuelle vilkår for rabatter, gjelder følgende for innløsning av rabattkoder:

(i) rabatter kan ikke kombineres med andre rabatter eller kampanjer;
(ii) rabatter gjelder bare for nye og returnerende kunder;
(iii) etterfølgende kreditering av rabatter er ikke mulig;
(iv) rabatter kan ikke kombineres med eventuelle kreditter; og
(v) gratis tilbud og introduksjonstilbud er gyldige kun én gang per husholdning.

8. Matvarer og ansvar

8.1 HelloFreshs produkter og tjenester er generelt ikke tilpasset spesifikke kundebehov som ikke biff- eller svinekjøtt, allergier eller overfølsomhet. Nøtter og andre allergener kan noen ganger forekomme i HelloFresh' produkter og tjenester.

8.2 Du er ansvarlig for før bruk å lese og følge instruksjonene og advarslene som er skrevet på produktene og tjenestene grundig (inkludert oppskriftene som følger med), samt for å lese innholdsfortegnelsen på produktene og tjenestene for på egen hånd å kunne erstatte ingredienser som ikke er egnet ut fra personlige behov.

8.3 Du er ansvarlig for å oppbevare og tilberede råvarer og mat på en sikker måte etter at leveringen har funnet sted. Mer informasjon om mathåndtering og mathygiene finner du på Mattilsynets nettsider.

9. Behandling av personopplysninger

9.1 Personopplysningsloven (lov 2018-06-15-38) som trådte i kraft 20. juli 2018 regulerer vår håndtering av de personopplysninger du som kunde hos oss etterlater i forbindelse med kjøp av våre produkter og tjenester. Reglene gir deg til og med visse rettigheter som du har rett til å utøve i forbindelse med vår håndtering av personopplysningene.

9.2 Som kunde kan du gi informasjon om deg selv i ulike typer situasjoner, for eksempel:

- når du kjøper produkter eller tjenester fra HelloFresh,
- i tilfelle en klage på produkter eller tjenester,
- når du er i kontakt med vår kundeservice,
- i forbindelse med konkurranser og andre arrangementer,
ved å bli kunde i vår kundeklubb,
- når du bruker nettsiden eller samhandler med oss gjennom Mine sider eller sosiale medier, og
- i forbindelse med utøvelse av våre juridiske forpliktelser.

9.3 Det er viktig for oss at du som kunde føler deg trygg på at vi behandler personopplysningene dine på en korrekt og gjennomsiktig måte. For mer informasjon om hvordan vi behandler personopplysninger, vennligst les vår personvernerklæring eller kontakt oss på telefonnummer + 47 23 50 68 08.

10. Markedsføring

10.1 Ved å bli kunde hos HelloFresh godtar du å motta reklame, informasjon og tilbud om tilsvarende nye produkter og tjenester. HelloFresh sender markedsføring til kunder som ikke eksplisitt har protestert mot å motta markedsføring. Hvis du som kunde ikke har sagt nei til markedsføring, vil HelloFresh sende deg informasjon og tilbud om nye produkter og tjenester via e-post, SMS, brev, telefon eller via andre lignende kommunikasjonskanaler.

10.2 Du kan når som helst trekke tilbake ditt samtykke ved å kontakte HelloFresh på telefon +47 23 50 68 08, e-post til hei@hellofresh.no, vanlig brev til HelloFresh Norway AS, Vanemveien 20, 1599 Moss, Norge eller gjennom HelloFresh' nettside på https://www.hellofresh.no/login. Du kan også logge inn på Mine sider og endre kommunikasjonsinnstillingene der.

11. Tvist

11.1 Hvis du og HelloFresh ikke er enige, skal tvisten først og fremst søkes løst i fellesskap. Du har mulighet til å sende klage til Forbrukertilsynet, Postboks 2862 Kjørbekk 3702 Skien, Norge eller via https://www.forbrukertilsynet.no/har-du-en-klage, som behandler tvister mellom forbrukere og næringsdrivende gratis Ellers vil tvisten bli avgjort av en alminnelig domstol i Norge.

12. Gjeldende lov

12.1 For avtaler mellom deg og HelloFresh gjelder norsk lov.